Podpořte naší činnost - klikněte sem.



Herectví, předstírání a drama

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

   Autista před filmovou kamerou. Člověk na spektru na divadelních prknech. Připadá vám na té představě něco divného? Jsme pro hereckou práci příliš uzavření, plaší a stydliví. Snížená schopnost orientovat se v sociálních situacích a správně interpretovat gesta a výrazy tváře by v úspěšné herecké kariéře mohla být taky dost na obtíž. Naše vlastní mimika i řeč těla je buď chudá a nevýrazná, nebo naopak neadekvátní a přehnaná.  Ale divadelní mimika a divadelní gestika přece mají být přehnané, viďte.  Filmová kamera sice zachytí víc než oko diváka z poslední řady, ale i tak je třeba vyjádřit emoce výrazněji než v běžném životě. Mnoho lidí na spektru prožívá své emoce velmi intenzivně, dramaticky a na své okolí působí dojmem, že přehrává. A že jsme zvláštní, jiní, divní? Diváci si sotva všimnou někoho, kdo není ničím zvláštní, nevybočuje z řady. Stejně jako režiséři. V herecké branži se tomu říká excentričnost a u umělců se tak nějak očekává.

   A co autismus a předstírání? Vždyť mnozí z nás nedovedou lhát, ať už z důvodů morálních, nebo proto, že se to na nich snadno pozná.  Může se tedy zdát, že věrohodné předstírání, že jsme někdo jiný, pro nás bude problematičtější, než je tomu u neurotypiků. Možná v tom ale máme daleko větší trénink! Obzvláště ženy na spektru ve snaze zapadnout do kolektivu každý den předstírají, že jsou normální (vzpomeňme knihu od Liane Holliday Willey: Pretending to be Normal). A právě proto, že naše sociální dovednosti jsou omezené, věnují někteří z nás pozorování a zkoumání lidí kolem sebe hodně času. 

 Pris
 Daryl Hannah jako Pris, Zdroj: ČSFD

Stydlivá, plachá a věčně zasněná autistická holčička Daryl Christine Hannah často seděla v koutku a pozorovala lidi kolem sebe. A protože trpěla nespavostí, dívala se po nocích na filmy. Brzy se rozhodla ve filmu hrát. A na divadle. A pak taky na klávesy.  Z nesmělé holčičky se vyklubala světoznámá herečka. Myslíte, že ji neznáte? A viděli jste kultovní  film BLADE RUNNER? Ta agresivní, chladně a nebezpečně krásná blonďatá androidka  Pris (s nepřekonatelně  nasprejovanými očními  stíny), to je Daryl. Za roli zamilované mořské panny ve snímku ŽBLUŇK! získala Saturn Award v kategorii nejlepší herečka. Je to celkem typické, že žena s autismem sklízí největší herecký úspěch v roli robota a pohádkové bytosti. Tak se totiž my autisté světu jevíme často. Jako bezcitní roboti nebo křehké a éterické, nepravděpodobné bytosti, které do našeho světa snad ani nepatří. Filmografie Daryl Hannah čítá ovšem kolem sedmdesáti celovečerních filmů a dvaceti televizních seriálů, ve kterých ztvárňuje i velmi obyčejné lidi.

     Ke svému autismu se přiznala až ve dvaapadesáti letech, přestože diagnózu dostala už v dětství.  Vyčerpávající ostýchavost a agorafobie Daryl  brání účastnit se různých talk show a navštěvovat premiéry filmů, ve kterých hrála. Být středem pozornosti je pro ni stále, i po všech těch letech, děsivé. Nezvolila si hereckou kariéru kvůli slávě, bere hraní jako způsob, jak pochopit okolní svět. A jako bezpečnou možnost sebeprosazení. Možnost ukázat lidem, kým doopravdy je a přimět je, aby jí porozuměli.

Anthony Hopkins 
 Sir Anthony Hopkis, Zdroj: Desert Sun

Jiný herec na spektru autismu, Sir Philip Anthony Hopkins, naopak toužil být slavný. A myslím, že se mu to povedlo natolik, že jej nikomu nemusím představovat. Hannibala Lectera z Mlčení jehňátek zná dnes asi každý. Jako dítě byl velmi uzavřený, introvertní, samotářský až asociální. Sám sebe popisuje jako poměrně hloupé a vzpurné dítě a své dětství jako plné hněvu a osamělosti. Ve škole měl velké potíže kvůli své dyslexii a nesoustředěnosti. Všechen čas trávil v bytě nad pekařstvím svého dědečka. Kreslil nebo hrál na piano, jen aby si nemusel hrát s ostatními dětmi, které ho nazývaly Šíleným Hopkinsem. Hudbu dokonce komponoval. Jeho hudební talent ale nebyl dost velký na to, aby ho proslavil. Nevěděl, kým vlastně je, a velmi si přál to zjistit. Tato zvědavost ho přivedla k divadlu a odtud už směřoval k velkým filmovým rolím (hned ve svém třetím snímku, Lev v zimě, hrál po boku slavné Katherine Hepburn). Velmi ctižádostivý, ale zároveň nesmělý a nejistý herec se rozhodl své deprese a problémy se sebevědomím řešit alkoholem. To fungovalo jen zpočátku, alkoholismem se potíže spíše prohloubily. Trvalo dlouho, než pochopil, že v tom nemůže pokračovat. Nakonec svou bitvu se závislostí vyhrál. Úspěšný a slavný herec, mnohokrát nominovaný na Oskara a před lety povýšený do šlechtického stavu, sám sebe za umělce nepovažuje a na svou profesi nahlíží velmi skepticky, bere ji prostě jako své zaměstnání. Cynicky pohlíží i na své úspěchy, často cituje motivačního řečníka Tonyho Robbinse: „Pokud máš pocit, že tvůj úspěch je podvod, podváděj dál. Staň se největším podvodníkem v branži. Úspěšným podvodníkem.“

   Aspergerův syndrom byl Anthonymu diagnostikován až v roce 2007, v šedesáti letech, a on sám jej považuje jednoduše za jiný způsob vidění světa. Na otázku, jestli mu Aspergerův syndrom při hraní pomáhá, přikyvuje: „Určitě se na lidi dívám odlišným způsobem. Rád rozebírám, vstřebávám charakter postavy, abych zjistil, co ji v daném okamžiku utváří. A můj názor je odlišný od ostatních.“ Rozhodně souhlasí s tím, že jeho mozek funguje způsobem, který je příznivější pro herectví nežli pro obchod.  V herectví a kreativním umění vůbec rozhodně našel sám sebe. Dál se věnuje výtvarnému umění, píše, skládá hudbu a režíruje. To, že jej nazývají umělcem, ale považuje za velké překvapení.

   O diagnóze na spektru autismu se mluví i u dalších herců. Dan Aykroyd, kanadský komik, herec, scénárista a jazzový hudebník, který se proslavil rolí Raye Stantze v hororové komedii Krotitelé duchů, má údajně Aspergerův syndrom a za jeden z příznaků považuje svou posedlost prosazováním práva a lovením duchů. Toho využil právě při své spolupráci na scénáři Krotitelů duchů. Speciální autistický zájem tak vedl ke vzniku kultovního filmu oblíbeného u mnoha lidí na spektru. Autisté sobě.Smile

    Ve výčtu umělců na spektru bych mohla pokračovat dlouho. Jak by ale hraní, herectví, kurzy herecké improvizace nebo dramaterapie mohly prospět autistům, kteří nejsou tak talentovaní a netouží být slavní? Představit si, že jsme se ocitli v roli někoho jiného, a pokusit se věrohodně sehrát postavu, která má jiný charakter a jinou životní zkušenost, než my sami, je výborný trénink teorie mysli, se kterou má většina autistů značné potíže.

   Ze svého dětství si pamatuju, že vždycky, když mi chování mé matky, učitelek nebo prodavaček přišlo nepochopitelné, nelogické a tím pádem rozčilující, moje matka mi říkala: „Počkej, až budeš mít sama děti!“ nebo „Třeba budeš jednou taky učitelka nebo prodavačka, a potom uvidíš, jaké to je!“ A protože jsem už vypozorovala, že dospělí oplývají zřejmě magickou schopností vidět do hlav všem kolem a vědět, „co si asi pomyslí“, domnívala jsem se, že než člověk dospěje, musí si vyzkoušet co nejvíc životních rolí, aby tuto magickou schopnost získal. Jak jinak by mohl vědět, co si myslí ostatní, kdyby nikdy nebyl na jejich místě? Že by na to někdo přišel pouhou spekulací, předpokladem, domněnkou, to mi připadalo nemožné. Já sama jsem si nedokázala jednoduše představit, co si ostatní lidé myslí nebo jak se cítí. Musela jsem v té situaci být. A možná i proto jsem si během života vyzkoušela mnoho různých rolí a povolání. Ze zvědavosti. Z potřeby pochopit. A skutečný prožitek mi porozumění opravdu v mnoha případech umožnil.

   Všechny role si ale v reálném životě vyzkoušet nemůžu. Při dramatizaci různých životních situací jich ale můžete obsáhnout víc, než byste kdy stihli odžít. Trochu pomáhá už pouhé sledování filmových a divadelních příběhů a čtení knih, ale možnost skutečně být v roli a co možná nejvěrohodněji v ní vystupovat před publikem, je učením intenzivnějším. Je to namáhavé, vyčerpávající a trochu děsivé. Za pokus to ale stojí. Čím srozumitelnější a předvídatelnější pro nás svět bude, tím méně se v něm budeme bát.

Kalendář akcí

Srpen 2019
po út st čt so ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31